Test w formie fiszek BUDOWA JACHTÓW
EKSPLOATACJA ORAZ MANEWROWANIE JACHTEM
PODSTAWY LOCJI I POMOCE NAWIGACYJNE
Ilość pytań: 149
Rozwiązywany: 3831 razy
Jacht żegluje na silniku przyczepnym, w pewnym
momencie obroty silnika wzrosły, ale jacht zwalnia i
zatrzymuje się. Co może być najbardziej
prawdopodobną przyczyną takiej awarii?
Nakręcenie wodorostów na śrubę
Uszkodzenie jednego ze skrzydeł śruby
Rozłaczenie śruby z wałkiem śruby (ścięcie sworznia lub innego zabezpieczenia śruby)
Rozłaczenie śruby z wałkiem śruby (ścięcie sworznia lub innego zabezpieczenia śruby)
Jak powinno przebiegać prawidłowe zakończenie
pracy silnika przyczepnego?
Zmniejszyć obroty, włączyć "Luz", zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Zmniejszyć obroty, podnieść silnik na pantografie i zgasić go wyłączeniem zapłonu.
Zmniejszyć obroty, włączyć "Luz", zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Po uruchomieniu dwusuwowy silnik przyczepny
pracuje lecz dość silnie dymi. Co może być przyczyną?
Paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej
Zbyt dużo oleju w paliwie
Zanieczyszczony gaźnik
Zbyt dużo oleju w paliwie
Tankując zbiornik paliwa do silnika przyczepnego
dla bezpiecznego przechowania zbiornika z paliwem
wykonujemy n/w czynności.
Tankujemy z pozostawieniem pewnej wolnej przestrzeni w zbiorniku i zamykamy korek wlewu i zaworek odpowietrzający
Tankujemy go do pełna i zakręcamy korek wlewu i zaworek odpowietrzania
Tankujemy go do pełna i zakręcamy korek wlewu.
Tankujemy z pozostawieniem pewnej wolnej przestrzeni w zbiorniku i zamykamy korek wlewu i zaworek odpowietrzający
Na jachcie mamy kwasowe akumulatory
obsługowe. Czy wymagają one czynności
konserwacyjnych?
Nie wymagają żadnej obsługi poza utrzymaniem w czystości klem i ich ochrony przed korozją
Tak, dopełniania ubytków kwasu wodą destylowaną
Czy przy gwałtownym hamowaniu silnikiem "cała
wstecz" i położeniu płetwy sterowej "ster zero" jacht:
Będzie skręcał w zależności od kierunku obrotów śruby
Utrzyma kurs
Zawsze będzie skręcał w prawo
Będzie skręcał w zależności od kierunku obrotów śruby
Komenda" prawy foka szot luz" oznacza:
Luzowanie do momentu wejścia żagla w łopot
Stopniowe luzowanie szota
Natychmiastowe i całkowite zluzowanie szota
Natychmiastowe i całkowite zluzowanie szota
Żeglując na rzece podchodzimy do pomostu
wiatr, niezbyt silny. Jak należy podchodzić?
Nie ma to znaczenia
Z prądem
Pod prąd
Pod prąd
Podchodzimy do pomostu prawą burtą na silniku
pod prąd. Po zahamowaniu silnikiem jacht stoi. Jaką
reakcję jachtu spowoduje wychylenie steru w takiej
sytuacji?
Nie będzie żadnej bo jacht stoi
Ster lewo - dziób będzie odchylał się od pomostu, a rufa w stronę pomostu
Ster prawo - rufa będzie odchylała się w stronę pomostu
Ster lewo - dziób będzie odchylał się od pomostu, a rufa w stronę pomostu
Jakie najważniejsze czynności należy wykonać
przed kotwiczeniem?
Upewnić się jaka jest głębokość w miejscu kotwiczenia, przygotować odpowiednią długość liny kotwicznej i kotwicę, przygotować żagle do zrzucenia
Przygotować żagle do zrzucenia
Przygotować kotwicę i linę kotwiczną
Upewnić się jaka jest głębokość w miejscu kotwiczenia, przygotować odpowiednią długość liny kotwicznej i kotwicę, przygotować żagle do zrzucenia
Jacht wyposażony jest w linę kotwiczną i kotwicę
Danfortha Kotwiczymy na jeziorze na głębokości2 m.
Jaką minimalną długość liny kotwicznej wydać dla
bezpiecznego postoju przy założeniu, że bezpieczny
promień łukowania wynosiok.20 m?
Ok. 15 m
Ok. 30 m
Ok. 6 m
Ok. 15 m
Jakie czynności powinien wykonać członek załogi
po komendzie "przygotować grot do zrzucenia?
Oczekiwań na ewentualną komendę" grot precz" i wtedy podjąć odpowiednie czynności
Zająć stanowisko pozwalające układać zrzucany żagiel
Rozbuchtować fał i ułożyć go tak by się nie splątał, być w gotowości do luzowania fału
Rozbuchtować fał i ułożyć go tak by się nie splątał, być w gotowości do luzowania fału
Czarterujemy jacht, załoga liczy 5 osób. Na jachcie
przekazano nam 4 pasy/kamizelki ratunkowe i jedno
koło ratunkowe. Czy jest to wyposażenie
wystarczające?
Tak, ale tylko na wodach śródlądowych
Nie
Tak
Nie
Komenda "założyć cumę na biegowo" oznacza:
Zamocować cumę na Iądzie i ułożyć wzdłuż pokładu od dziobu do rufy
Przygotować cumę do szybkiego założenia na urządzenie cumownicze na Iądzie
Zamocować jeden koniec cumy na pokładzie, drugi koniec przeprowadzić przez urządzenie cumownicze na Iądzie i poprowadzić z powrotem na pokład
Zamocować jeden koniec cumy na pokładzie, drugi koniec przeprowadzić przez urządzenie cumownicze na Iądzie i poprowadzić z powrotem na pokład
Jacht z otaklowaniem żaglowym typu slup ma
postawione wszystkie żagle. Kurs względem wiatru
baksztag. Zamierzamy płynąć dalej na silniku bez
żagli. Jak przeprowadzić zrzucenie żagli?
W dowolnej kolejności nie zmieniając kursu
Fok wg. oceny sternika, grot po ustawieniu jachtu w linii wiatru
Nie zmieniając kursu najpierw grot, a następnie fok
Fok wg. oceny sternika, grot po ustawieniu jachtu w linii wiatru
Jacht płynie na silniku. Zamierzamy dalej płynąć
pod żaglami. W jaki sposób przeprowadzić
postawienie żagli?
Na małej szybkości ustawić jacht dziobem do wiatru, postawić grot, a następnie fok, zgasić silnik
Zgasić silnik, postawić fok, a następnie grot
Idąc na silniku dowolnym kursem względem wiatru postawić fok, a następnie grot
Na małej szybkości ustawić jacht dziobem do wiatru, postawić grot, a następnie fok, zgasić silnik
Zarefowany grot ma zamocowany róg halsowy i
refszkentlę oraz zawiązane refsejzingi. Jak
przeprowadzić rozrefowanie?
Rozwiązać refsejzingi, zwolnić refszkentlę, zwolnić róg halsowy, wybierać fa