Fiszki

Kurs żeglarski cz. 1

Test w formie fiszek BUDOWA JACHTÓW EKSPLOATACJA ORAZ MANEWROWANIE JACHTEM PODSTAWY LOCJI I POMOCE NAWIGACYJNE
Ilość pytań: 149 Rozwiązywany: 3831 razy
Jacht żegluje na silniku przyczepnym, w pewnym momencie obroty silnika wzrosły, ale jacht zwalnia i zatrzymuje się. Co może być najbardziej prawdopodobną przyczyną takiej awarii?
Nakręcenie wodorostów na śrubę
Uszkodzenie jednego ze skrzydeł śruby
Rozłaczenie śruby z wałkiem śruby (ścięcie sworznia lub innego zabezpieczenia śruby)
Rozłaczenie śruby z wałkiem śruby (ścięcie sworznia lub innego zabezpieczenia śruby)
Jak powinno przebiegać prawidłowe zakończenie pracy silnika przyczepnego?
Zmniejszyć obroty, włączyć "Luz", zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Zmniejszyć obroty, podnieść silnik na pantografie i zgasić go wyłączeniem zapłonu.
Zmniejszyć obroty, włączyć "Luz", zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Po uruchomieniu dwusuwowy silnik przyczepny pracuje lecz dość silnie dymi. Co może być przyczyną?
Paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej
Zbyt dużo oleju w paliwie
Zanieczyszczony gaźnik
Zbyt dużo oleju w paliwie
Tankując zbiornik paliwa do silnika przyczepnego dla bezpiecznego przechowania zbiornika z paliwem wykonujemy n/w czynności.
Tankujemy z pozostawieniem pewnej wolnej przestrzeni w zbiorniku i zamykamy korek wlewu i zaworek odpowietrzający
Tankujemy go do pełna i zakręcamy korek wlewu i zaworek odpowietrzania
Tankujemy go do pełna i zakręcamy korek wlewu.
Tankujemy z pozostawieniem pewnej wolnej przestrzeni w zbiorniku i zamykamy korek wlewu i zaworek odpowietrzający
Na jachcie mamy kwasowe akumulatory obsługowe. Czy wymagają one czynności konserwacyjnych?
Tak, dopełniania ubytków kwasu wodą destylowaną
Dopełniania ubytków kwasu 50% roztworem kwasu siarkowego
Nie wymagają żadnej obsługi poza utrzymaniem w czystości klem i ich ochrony przed korozją
Tak, dopełniania ubytków kwasu wodą destylowaną
Czy przy gwałtownym hamowaniu silnikiem "cała wstecz" i położeniu płetwy sterowej "ster zero" jacht:
Będzie skręcał w zależności od kierunku obrotów śruby
Utrzyma kurs
Zawsze będzie skręcał w prawo
Będzie skręcał w zależności od kierunku obrotów śruby
Komenda" prawy foka szot luz" oznacza:
Luzowanie do momentu wejścia żagla w łopot
Stopniowe luzowanie szota
Natychmiastowe i całkowite zluzowanie szota
Natychmiastowe i całkowite zluzowanie szota
Żeglując na rzece podchodzimy do pomostu wiatr, niezbyt silny. Jak należy podchodzić?
Nie ma to znaczenia
Z prądem
Pod prąd
Pod prąd
Podchodzimy do pomostu prawą burtą na silniku pod prąd. Po zahamowaniu silnikiem jacht stoi. Jaką reakcję jachtu spowoduje wychylenie steru w takiej sytuacji?
Nie będzie żadnej bo jacht stoi
Ster lewo - dziób będzie odchylał się od pomostu, a rufa w stronę pomostu
Ster prawo - rufa będzie odchylała się w stronę pomostu
Ster lewo - dziób będzie odchylał się od pomostu, a rufa w stronę pomostu
Jakie najważniejsze czynności należy wykonać przed kotwiczeniem?
Upewnić się jaka jest głębokość w miejscu kotwiczenia, przygotować odpowiednią długość liny kotwicznej i kotwicę, przygotować żagle do zrzucenia
Przygotować żagle do zrzucenia
Przygotować kotwicę i linę kotwiczną
Upewnić się jaka jest głębokość w miejscu kotwiczenia, przygotować odpowiednią długość liny kotwicznej i kotwicę, przygotować żagle do zrzucenia
Jacht wyposażony jest w linę kotwiczną i kotwicę Danfortha Kotwiczymy na jeziorze na głębokości2 m. Jaką minimalną długość liny kotwicznej wydać dla bezpiecznego postoju przy założeniu, że bezpieczny promień łukowania wynosiok.20 m?
Ok. 15 m
Ok. 30 m
Ok. 6 m
Ok. 15 m
Jakie czynności powinien wykonać członek załogi po komendzie "przygotować grot do zrzucenia?
Oczekiwań na ewentualną komendę" grot precz" i wtedy podjąć odpowiednie czynności
Zająć stanowisko pozwalające układać zrzucany żagiel
Rozbuchtować fał i ułożyć go tak by się nie splątał, być w gotowości do luzowania fału
Rozbuchtować fał i ułożyć go tak by się nie splątał, być w gotowości do luzowania fału
Czarterujemy jacht, załoga liczy 5 osób. Na jachcie przekazano nam 4 pasy/kamizelki ratunkowe i jedno koło ratunkowe. Czy jest to wyposażenie wystarczające?
Tak, ale tylko na wodach śródlądowych
Nie
Tak
Nie
Komenda "założyć cumę na biegowo" oznacza:
Zamocować cumę na Iądzie i ułożyć wzdłuż pokładu od dziobu do rufy
Przygotować cumę do szybkiego założenia na urządzenie cumownicze na Iądzie
Zamocować jeden koniec cumy na pokładzie, drugi koniec przeprowadzić przez urządzenie cumownicze na Iądzie i poprowadzić z powrotem na pokład
Zamocować jeden koniec cumy na pokładzie, drugi koniec przeprowadzić przez urządzenie cumownicze na Iądzie i poprowadzić z powrotem na pokład
Jacht z otaklowaniem żaglowym typu slup ma postawione wszystkie żagle. Kurs względem wiatru baksztag. Zamierzamy płynąć dalej na silniku bez żagli. Jak przeprowadzić zrzucenie żagli?
W dowolnej kolejności nie zmieniając kursu
Fok wg. oceny sternika, grot po ustawieniu jachtu w linii wiatru
Nie zmieniając kursu najpierw grot, a następnie fok
Fok wg. oceny sternika, grot po ustawieniu jachtu w linii wiatru
Jacht płynie na silniku. Zamierzamy dalej płynąć pod żaglami. W jaki sposób przeprowadzić postawienie żagli?
Na małej szybkości ustawić jacht dziobem do wiatru, postawić grot, a następnie fok, zgasić silnik
Zgasić silnik, postawić fok, a następnie grot
Idąc na silniku dowolnym kursem względem wiatru postawić fok, a następnie grot
Na małej szybkości ustawić jacht dziobem do wiatru, postawić grot, a następnie fok, zgasić silnik
Zarefowany grot ma zamocowany róg halsowy i refszkentlę oraz zawiązane refsejzingi. Jak przeprowadzić rozrefowanie?
Rozwiązać refsejzingi, zwolnić refszkentlę, zwolnić róg halsowy, wybierać fa
Zwolnić refszkentlę, odwiązać refsejzingi, zwolnić róg halsowy
Zwolnić róg halsowy, zwolnić refszkentlę, rozwiązać refsejzingi
Rozwiązać refsejzingi, zwolnić refszkentlę, zwolnić róg halsowy, wybierać fa
Podczas holowania jachtuz brzegu( np.na kanale) linę holowniczą dla ułatwienia sterowania należy zamocować?
Nie ma znaczenia gdzie jest zamocowana
Na dziobie jachtu
W okolicy masztu jachtu
W okolicy masztu jachtu
Chcemy przestawić duży i ciężki jacht wzdłuż nabrzeża w kierunku dziobu jachtu. Najlepiej w tej sytuacji do przesuwania jachtu użyć:
Tylko cumy dziobowej
Liny zamocowanej do masztu
Cumy dziobowej i szpringu rufowego
Cumy dziobowej i szpringu rufowego
Przy wejściu do portu zaobserwowano znak jak na rysunku. Co on oznacza i jak postapić?
Oznacza "Marinę" dla jachtów, można wpływać.
Zakaz wejścia dla jednostek sportowych, nie wpływać
Zakaz żeglugi dla skuterów wodnych i szybkich łodzi motorowych
Zakaz wejścia dla jednostek sportowych, nie wpływać

Powiązane tematy

Inne tryby