Wiadomość została wysłana.
Postaramy się na nią odpowiedzieć jak najszybciej.
Wykup dostęp
Ta funkcja jest dostępna dla użytkowników, którzy wykupili plan Memorizer+
Fiszki
Przed maturą: Budowa chemiczna organizmów
Test w formie fiszek związki nie- i organiczne, lipidy, sacharydy i aminokwasy, woda
Ilość pytań: 22 Rozwiązywany: 383 razy
Pierwiastki biogenne to: N, P, S, H, O, ... . Jakiego pierwiastka zabrakło?
węgla
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 2) wymienia pierwiastki biogenne
Pierwiastki biogenne to: N, P, S, H, O, ... . Jakiego pierwiastka zabrakło?
węgla
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 2) wymienia pierwiastki biogenne
Przypisz opis do prawidłowego pierwiastka
składnik chlorofilu i kości; jeden z aktywatorów enzymów
składnik kości, bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
skałdnik płynów organizmów żywych; bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
magnez
składnik chlorofilu i kości; jeden z aktywatorów enzymów
wapń
składnik kości, bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
sód
skałdnik płynów organizmów żywych; bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 2) wyróżnia makro- i mikroelementy i omawia znaczenie makroelementów i
wybranych mikroelementów (Mg, Ca, Fe, Na, K, I)
Przypisz opis do prawidłowego pierwiastka
składnik chlorofilu i kości; jeden z aktywatorów enzymów
składnik kości, bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
skałdnik płynów organizmów żywych; bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
magnez
składnik chlorofilu i kości; jeden z aktywatorów enzymów
wapń
składnik kości, bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
sód
skałdnik płynów organizmów żywych; bierze udział w funkcjonowaniu komórek nerwowych
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 2) wyróżnia makro- i mikroelementy i omawia znaczenie makroelementów i
wybranych mikroelementów (Mg, Ca, Fe, Na, K, I)
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 2) wyróżnia makro- i mikroelementy i omawia znaczenie makroelementów i
wybranych mikroelementów (Mg, Ca, Fe, Na, K, I)
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 2) wyróżnia makro- i mikroelementy i omawia znaczenie makroelementów i
wybranych mikroelementów (Mg, Ca, Fe, Na, K, I)
Dobierz poprawną odpowiedź
wiązanie kowalencyjne -
. . . . . . . .
; wiązanie wodorowe -
. . . . . . . .
; siły van der Waalsa -
. . . . . . . .
; wiązanie kowalencyjne spolaryzowane -
. . . . . . . .
; oddziaływanie hydrofobowe -
. . . . . . . .
; wiązanie jonowe -
. . . . . . . .
.
wiązanie kowalencyjne - wiązanie chemiczne; wiązanie wodorowe - oddziaływanie międzycząsteczkowe; siły van der Waalsa - oddziaływanie międzycząsteczkowe; wiązanie kowalencyjne spolaryzowane - wiązanie chemiczne; oddziaływanie hydrofobowe - oddziaływanie międzycząsteczkowe; wiązanie jonowe - wiązanie chemiczne .
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 3) przedstawia rodzaje wiązań i oddziaływań chemicznych występujące
w cząsteczkach biologicznych i ich rolę
Dobierz poprawną odpowiedź
wiązanie kowalencyjne -
. . . . . . . .
; wiązanie wodorowe -
. . . . . . . .
; siły van der Waalsa -
. . . . . . . .
; wiązanie kowalencyjne spolaryzowane -
. . . . . . . .
; oddziaływanie hydrofobowe -
. . . . . . . .
; wiązanie jonowe -
. . . . . . . .
.
wiązanie kowalencyjne - wiązanie chemiczne; wiązanie wodorowe - oddziaływanie międzycząsteczkowe; siły van der Waalsa - oddziaływanie międzycząsteczkowe; wiązanie kowalencyjne spolaryzowane - wiązanie chemiczne; oddziaływanie hydrofobowe - oddziaływanie międzycząsteczkowe; wiązanie jonowe - wiązanie chemiczne .
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 3) przedstawia rodzaje wiązań i oddziaływań chemicznych występujące
w cząsteczkach biologicznych i ich rolę
Przyporządkuj właściwość wody (H2O) do jej praktycznego wykorzystania
gęstość stanu stałego < gęstość stanu ciekłego
kohezja i adhezja
duże ciepło parowania
duże ciepło właściwe
dobry rozpuszczalnik
izolacja zbiornika wodnego od ujemnej temperatury w czasie zimy
unoszenie się słupa wody
szybka termoregulacja organizmu przez obecność potu na powierzchni skóry
stabilne środowisko reakcji
główna substancja tworząca środowisko transportu wewnątrz organizmu oraz jego komórek
gęstość stanu stałego < gęstość stanu ciekłego
izolacja zbiornika wodnego od ujemnej temperatury w czasie zimy
kohezja i adhezja
unoszenie się słupa wody
duże ciepło parowania
szybka termoregulacja organizmu przez obecność potu na powierzchni skóry
duże ciepło właściwe
stabilne środowisko reakcji
dobry rozpuszczalnik
główna substancja tworząca środowisko transportu wewnątrz organizmu oraz jego komórek
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 4) wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów, opierając się na jej właściwościach fizyczno-chemicznych
Przyporządkuj właściwość wody (H2O) do jej praktycznego wykorzystania
gęstość stanu stałego < gęstość stanu ciekłego
kohezja i adhezja
duże ciepło parowania
duże ciepło właściwe
dobry rozpuszczalnik
izolacja zbiornika wodnego od ujemnej temperatury w czasie zimy
unoszenie się słupa wody
szybka termoregulacja organizmu przez obecność potu na powierzchni skóry
stabilne środowisko reakcji
główna substancja tworząca środowisko transportu wewnątrz organizmu oraz jego komórek
gęstość stanu stałego < gęstość stanu ciekłego
izolacja zbiornika wodnego od ujemnej temperatury w czasie zimy
kohezja i adhezja
unoszenie się słupa wody
duże ciepło parowania
szybka termoregulacja organizmu przez obecność potu na powierzchni skóry
duże ciepło właściwe
stabilne środowisko reakcji
dobry rozpuszczalnik
główna substancja tworząca środowisko transportu wewnątrz organizmu oraz jego komórek
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 1. 4) wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów, opierając się na jej właściwościach fizyczno-chemicznych
![]()
Uszereguj związki ze względu na ilość atomów węgla w związku od najmniejszej do największej
sacharoza
galaktoza
ryboza
aldehyd glicerynowy
celuloza
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy
Uszereguj związki ze względu na ilość atomów węgla w związku od najmniejszej do największej
sacharoza
galaktoza
ryboza
aldehyd glicerynowy
celuloza
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy
Podaj trzy heksozy (z monosacharydów)
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia
monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy
Podaj trzy heksozy (z monosacharydów)
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia
monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy
Podaj monosacharydy budujące sacharozę
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia
monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy
Podaj monosacharydy budujące sacharozę
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 1) przedstawia budowę i podaje właściwości węglowodanów; rozróżnia
monosacharydy (triozy, pentozy i heksozy), disacharydy i polisacharydy
Opis: "mer wielu oligo- i polisacharydów; forma transportowa cukrów u zwierząt" to wyjaśnienie związku:
glikogenu
glukozy
rybzy
sacharozy
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 2) przedstawia znaczenie wybranych węglowodanów (glukoza, fruktoza, galaktoza,
ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen, celuloza)
dla organizmów
Opis: "mer wielu oligo- i polisacharydów; forma transportowa cukrów u zwierząt" to wyjaśnienie związku:
glikogenu
glukozy
rybzy
sacharozy
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 2) przedstawia znaczenie wybranych węglowodanów (glukoza, fruktoza, galaktoza,
ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen, celuloza)
dla organizmów
Oznacz P/F
1. Glikogen jest formą zapasową u grzybów czy zwierząt
2. Ryboza buduje DNA
3. Skrobia zaliczana jest do oligosacharydów
4. Galaktoza występuje m.in. w mleku ssaków jako mer
1. Glikogen jest formą zapasową u grzybów czy zwierząt
2. Galaktoza występuje m.in. w mleku ssaków jako mer
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 2) przedstawia znaczenie wybranych węglowodanów (glukoza, fruktoza, galaktoza,
ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen, celuloza)
dla organizmów
Oznacz P/F
1. Glikogen jest formą zapasową u grzybów czy zwierząt
2. Ryboza buduje DNA
3. Skrobia zaliczana jest do oligosacharydów
4. Galaktoza występuje m.in. w mleku ssaków jako mer
1. Glikogen jest formą zapasową u grzybów czy zwierząt
2. Galaktoza występuje m.in. w mleku ssaków jako mer
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 2. 2) przedstawia znaczenie wybranych węglowodanów (glukoza, fruktoza, galaktoza,
ryboza, deoksyryboza, sacharoza, laktoza, maltoza, skrobia, glikogen, celuloza)
dla organizmów
Lipidy rozpuszczają się w:
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 3. 2) rozróżnia lipidy (fosfolipidy, glikolipidy, woski i steroidy, w tym cholesterol), podaje ich właściwości i omawia znaczenie
Lipidy rozpuszczają się w:
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 3. 2) rozróżnia lipidy (fosfolipidy, glikolipidy, woski i steroidy, w tym cholesterol), podaje ich właściwości i omawia znaczenie
Przypisz opis do odpowiedniego lipidu
fosfolipid
glikolipid
wosk
steroid
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + reszta kw fosforowego (V)
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + cukier
alkohol (monohydroksylowy) + kw tłuszczowy
polimer izoprenu
fosfolipid
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + reszta kw fosforowego (V)
glikolipid
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + cukier
wosk
alkohol (monohydroksylowy) + kw tłuszczowy
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 3. 2) rozróżnia lipidy (fosfolipidy, glikolipidy, woski i steroidy, w tym cholesterol),
podaje ich właściwości i omawia znaczenie
Przypisz opis do odpowiedniego lipidu
fosfolipid
glikolipid
wosk
steroid
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + reszta kw fosforowego (V)
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + cukier
alkohol (monohydroksylowy) + kw tłuszczowy
polimer izoprenu
fosfolipid
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + reszta kw fosforowego (V)
glikolipid
glicerol + kw. tłuszoczowy (x2) + cukier
wosk
alkohol (monohydroksylowy) + kw tłuszczowy
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 3. 2) rozróżnia lipidy (fosfolipidy, glikolipidy, woski i steroidy, w tym cholesterol),
podaje ich właściwości i omawia znaczenie
W białkach występują aminokwasy izomerów optycznych
W białkach występują aminokwasy izomerów optycznych
Aminokwas, który jest zjonizowany do kationu posiada
zjonizowane obie grupy
zjonizowaną grupę karboksylową
zjonizowaną grupę aminową
zjonizowaną grupę aminową
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 1) opisuje budowę aminokwasów (wzór ogólny, grupy funkcyjne)
Aminokwas, który jest zjonizowany do kationu posiada
zjonizowane obie grupy
zjonizowaną grupę karboksylową
zjonizowaną grupę aminową
zjonizowaną grupę aminową
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 1) opisuje budowę aminokwasów (wzór ogólny, grupy funkcyjne)
Produkt uboczny procesu peptydyzacji (tworzenia wiązań peptydowych) to
woda
Produkt uboczny procesu peptydyzacji (tworzenia wiązań peptydowych) to
woda
Oznacz P/F
1. Białka fibrlyarne przede wszystkim pełnią funkcję budulcową w organizmie
2. Białka globularne są z zasady kuliste (stąd nazwa - bo przypominają globus)
3. Białka kuliste (globularne) rozpuszczają się w wodzie
1. Białka fibrlyarne przede wszystkim pełnią funkcję budulcową w organizmie
2. Białka globularne są z zasady kuliste (stąd nazwa - bo przypominają globus)
3. Białka kuliste (globularne) rozpuszczają się w wodzie
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 6) charakteryzuje wybrane grupy białek (albuminy, globuliny, histony, metaloproteiny);
Oznacz P/F
1. Białka fibrlyarne przede wszystkim pełnią funkcję budulcową w organizmie
2. Białka globularne są z zasady kuliste (stąd nazwa - bo przypominają globus)
3. Białka kuliste (globularne) rozpuszczają się w wodzie
1. Białka fibrlyarne przede wszystkim pełnią funkcję budulcową w organizmie
2. Białka globularne są z zasady kuliste (stąd nazwa - bo przypominają globus)
3. Białka kuliste (globularne) rozpuszczają się w wodzie
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 6) charakteryzuje wybrane grupy białek (albuminy, globuliny, histony, metaloproteiny);
Przyporządkuj cechy do odpowiedniej grupy białek
białko zawierające część niebiałkową metal pierwiastka
białko rozpuszczalne w wodzie; pełnią głównie funkcje transportowe i regulacje osmotyczną krwi
białko odpowiadające za upakowanie przestrzenne kwasu deoksyrybonukleinowego
białko odporności organizmu
metaloproteina
albumina
histon
globulina
białko zawierające część niebiałkową metal pierwiastka
metaloproteina
białko rozpuszczalne w wodzie; pełnią głównie funkcje transportowe i regulacje osmotyczną krwi
albumina
białko odpowiadające za upakowanie przestrzenne kwasu deoksyrybonukleinowego
histon
białko odporności organizmu
globulina
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 6) charakteryzuje wybrane grupy białek (albuminy, globuliny, histony,
metaloproteiny);
Przyporządkuj cechy do odpowiedniej grupy białek
białko zawierające część niebiałkową metal pierwiastka
białko rozpuszczalne w wodzie; pełnią głównie funkcje transportowe i regulacje osmotyczną krwi
białko odpowiadające za upakowanie przestrzenne kwasu deoksyrybonukleinowego
białko odporności organizmu
metaloproteina
albumina
histon
globulina
białko zawierające część niebiałkową metal pierwiastka
metaloproteina
białko rozpuszczalne w wodzie; pełnią głównie funkcje transportowe i regulacje osmotyczną krwi
albumina
białko odpowiadające za upakowanie przestrzenne kwasu deoksyrybonukleinowego
histon
białko odporności organizmu
globulina
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 6) charakteryzuje wybrane grupy białek (albuminy, globuliny, histony,
metaloproteiny);
Oznacz P/F
1. Jeśli białko jest zbudowane z części nieaminokwasowych, to nazywa się białkiem złożonym
2. Białka są strukturami, które posiadają już około 15 peptydów
3. Insulina jest przykładem oligopeptydu
1. Jeśli białko jest zbudowane z części nieaminokwasowych, to nazywa się białkiem złożonym
Oznacz P/F
1. Jeśli białko jest zbudowane z części nieaminokwasowych, to nazywa się białkiem złożonym
2. Białka są strukturami, które posiadają już około 15 peptydów
3. Insulina jest przykładem oligopeptydu
1. Jeśli białko jest zbudowane z części nieaminokwasowych, to nazywa się białkiem złożonym
Wskaż wiązanie peptydowe
H - O -
- (O = ) C - N (- H) -
H - O - (O = ) C -
- C - N -
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 2) przedstawia za pomocą rysunku powstawanie wiązania peptydowego
Wskaż wiązanie peptydowe
H - O -
- (O = ) C - N (- H) -
H - O - (O = ) C -
- C - N -
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 2) przedstawia za pomocą rysunku powstawanie wiązania peptydowego
Oznacz P/F zdania dotyczące rzędowości białek
1. Białko nie może istnieć bez struktury I-rzędowej
2. Struktura II- jak i III-rzędowa zasadza się w znacznej mierze na wiązaniach wodorowych
3. W II-rzędowej strukturze zauważalny jest udział wiązań wodorowych pomiędzy wiązaniami peptydowymi łańcucha niż łańcuchów bocznych aminokwasów, jak to występuje głównie w strukturze III-rzędowej
1. Białko nie może istnieć bez struktury I-rzędowej
2. Struktura II- jak i III-rzędowa zasadza się w znacznej mierze na wiązaniach wodorowych
3. W II-rzędowej strukturze zauważalny jest udział wiązań wodorowych pomiędzy wiązaniami peptydowymi łańcucha niż łańcuchów bocznych aminokwasów, jak to występuje głównie w strukturze III-rzędowej
Oznacz P/F zdania dotyczące rzędowości białek
1. Białko nie może istnieć bez struktury I-rzędowej
2. Struktura II- jak i III-rzędowa zasadza się w znacznej mierze na wiązaniach wodorowych
3. W II-rzędowej strukturze zauważalny jest udział wiązań wodorowych pomiędzy wiązaniami peptydowymi łańcucha niż łańcuchów bocznych aminokwasów, jak to występuje głównie w strukturze III-rzędowej
1. Białko nie może istnieć bez struktury I-rzędowej
2. Struktura II- jak i III-rzędowa zasadza się w znacznej mierze na wiązaniach wodorowych
3. W II-rzędowej strukturze zauważalny jest udział wiązań wodorowych pomiędzy wiązaniami peptydowymi łańcucha niż łańcuchów bocznych aminokwasów, jak to występuje głównie w strukturze III-rzędowej
Proces, podczas którego dochodzi do odwracalnego powstania żelu z zolu (tworzonego przez białko i wodę), to
koagulacja
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 7) określa właściwości fizyczne białek, w tym zjawiska koagulacji i denaturacji
Proces, podczas którego dochodzi do odwracalnego powstania żelu z zolu (tworzonego przez białko i wodę), to
koagulacja
szczegółowe wymagania egzaminacyjne: I. 4. 7) określa właściwości fizyczne białek, w tym zjawiska koagulacji i denaturacji
Masz uwago do testu? Napisz pod przedmatura@wp.pl
Masz uwago do testu? Napisz pod przedmatura@wp.pl
Cześć!
Wykryliśmy, że blokujesz reklamy na naszej stronie.
Reklamy, jak zapewne wiesz, pozwalają na utrzymanie i rozwój serwisu. W związku z tym prosimy Cię o ich odblokowanie by móc kontynuować naukę.