Fiszki
Przed maturą: metale
Test w formie fiszek pierwiastki 1., 2. i 13. grupy bloku oraz wybrane z 4 okresu (Fe, Cu, Zn, Mn, Cr)
Ilość pytań: 24
Rozwiązywany: 44 razy
Wskaż właściwości fizyczne pierwiastków 1. grupy
silny reduktor
mała gęstość
niska elektroujemność
niska T wrzenia i topnienia
metaliczny połysk
mała gęstość
niska T wrzenia i topnienia
metaliczny połysk
Uszereguj tlenki metali 2. grupy wg wzrastającego charakteru zasadowego
Jaki charakter chemiczny posiada BeO
amfoteryczny
Oznacz P/F
1. Tylko sód w reakcji z wodą unosi się na powierzchni
2. W reakcji potasu z wodą powstaje wodór oraz związek kompleksowy
3. Wodorotlenki metali 1. grupy wykazują silne właściwości higroskopijne
1. Wodorotlenki metali 1. grupy wykazują silne właściwości higroskopijne
Wpisz w puste pole wzór sumaryczny związku. Uwaga, nie zachowano poprawności w zapisie stechiometrycznym
Mg + H2O ---> _____ + H2^
Mg(OH)2
1. Aby zaszła reakcja tlenku magnezu z wodą, układ musi zostać podgrzany
2. Wapń reaguje na zimno z wodą
1. Aby zaszła reakcja tlenku magnezu z wodą, układ musi zostać podgrzany
2. Wapń reaguje na zimno z wodą
Wskaż wzór gipsu
CaSO4 * 2 H2O
CaCO3 * 2 H2O
CaCO3
MgCO3
Które tlenki z 13. grupy nie wykazują amfoterycznego charakteru?
Oznacz P/F
[legenda: n - liczba okresu, s - podpowłoka s, d - podpowłoka d)
1. Wszystkie borowce są metalami
2. Poza borem wszystkie pierwiastki 13. grupy przewodzą dobrze prąd elektryczny
3. Konfiguracja elektronów walencyjnych to ns2 nd3
1. Wszystkie borowce są metalami
Określ przynależność cech glinu do poprawnej dziedziny albo zaznacz, że ta cecha nie dotyczy pierwiastka glinu
Srebrzysta barwa -
. . . . . . . .
Metaliczny połysk -
. . . . . . . .
Kruchość i łamliwość -
. . . . . . . .
Efekt pasywacji -
. . . . . . . .
Charakter amfoteryczny -
. . . . . . . .
Srebrzysta barwa - właściwość fizyczna
Metaliczny połysk - właściwość fizyczna
Kruchość i łamliwość - właściwość fizyczna
Efekt pasywacji - właściwość chemiczna
Charakter amfoteryczny - właściwość chemiczna
Wskaż stopnie utlenienia, na których może występować chrom
Jaki kolor występuje w jonie Cr2O7-2?
pomarańczowy
Oznacz P/F
1. Reakcja, w której jony CrO4-2 przechodzą w Cr2O7-2, to redoks
2. Reakcja K2Cr2O7 w środowisku kwasowym zredukuje chrum do +III
1. Reakcja K2Cr2O7 w środowisku kwasowym zredukuje chrum do +III
Zapisz wzór sumaryczny związku chromu, którego charakter chemiczny jest amfoteryczny
Cr(OH)3 / Cr2O3
możliwe odpowiedzi: Cr(OH)3 / Cr2O3
Wypisz wszystkie stopnie utlenienia manganu (zapis cyframi rzymskimi: np X,XII,XIV,XVI)
II,III,IV,VI,VII
Zapisz wzór sumaryczny amfoterycznego tlenku manganu
MnO2
Przypisz rolę reduktora i utleniacza w poniższej reakcji redoks: 2 KMnO4 + 10 KBr + 8 H2SO4 ---> 2 MnSO4 + 5 Br2 + 6 K2SO4 + 8 H2O
Przypisz proces redukcji i utleniania podanych związków w poniższej reakcji redoks: 2 KMnO4 + 10 KBr + 8 H2SO4 ---> 2 MnSO4 + 5 Br2 + 6 K2SO4 + 8 H2O
Skoro po przeprowadzonej reakcji w probówce można zaobserwować brunatny (brudny) kolor roztworu, to świadczy, że jony MnO4- uległy redukcji w środowisku
zasadowym
obojętnym
kwaoswym
Zaznacz wszystkie kwasy z ich formami, które spowodują pasywację żelaza (Fe)
H2SO4 (stęż.)
HCl (rozc.)
HNO3 (rozc.)
H2SO4 (rozc.)
HNO3 (stęż.)
H2SO4 (stęż.)
HNO3 (stęż.)
Przypisz kolor osadów wodorotlenków żelaza do odpowiedniej wartościowości żelaza (pamiętaj! kolory podano w dużym uogólnieniu)
Wpisz wzór sumaryczny związku używanego w próbie Trommera
Cu(OH)2
Wskaż charakter chemiczny cynku
amfoteryczny
kwasowy
zasadowy
obojętny