Fiszki

Test do Policji - Administracja publiczna

Test w formie fiszek Administracja Publiczna
Ilość pytań: 216 Rozwiązywany: 22745 razy
Stroną postępowania administracyjnego nie może być:
Organ,który z mocy przepisów prawa został powołany do wydania decyzji administracyjnych.
Organ,który z mocy przepisów prawa został powołany do wydania decyzji .
Organ,który z mocy przepisów prawa został powołany.
Organ,który z mocy przepisów prawa został powołany do wydania decyzji administracyjnych.
Organ,który z mocy przepisów prawa został powołany do wydania decyzji administracyjnych.
Zasada pisemności wpostępowaniu administracyjnym oznacza obowiązek KPA Art. 14.:
§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej. § 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej. § 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie.
Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach
§ 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej. § 2. Sprawy mogą być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji.
Zasada dwuinstancyjności postępowania administracyjnego oznacza, że KPA Art. 15:
Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Art. 16. § 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych § 2. Decyzje mogą być zaskarż ane do są du administracyjnego z powodu ich niezgodnoś ci z prawem, na zasadach i w trybie okreś lonych w odrębnych ustawach.
. Decyzje mogą być zaskarż ane do są du administracyjnego z powodu ich niezgodnoś ci z prawem, na zasadach i w trybie okreś lonych w odrębnych ustawach.
Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Art. 16. § 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji,
Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych §
Postępowanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Art. 16. § 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych § 2. Decyzje mogą być zaskarż ane do są du administracyjnego z powodu ich niezgodnoś ci z prawem, na zasadach i w trybie okreś lonych w odrębnych ustawach.
Zasada ugodowego załatwiana spraw administracyjnych oznacza:
. Zaż egnanie w drodze kompromisu, sporu o fakty przyczynia się do przyspieszenia biegu sprawy i ogranicza konieczność stosowania przymusu w celu wykonania decyzji.
Odw ołuje s ię do pr zep isów ( art. 13 k pa) o za łatw ianiu niekt óry ch s pr aw w d rodze ugody między stro na mi i z atw ierd zanej postanowieniem przez organ administracji publicznej. Zaż egnanie w drodze kompromisu, sporu o fakty przyczynia się do przyspieszenia biegu sprawy i ogranicza konieczność
Odw ołuje s ię do pr zep isów ( art. 13 k pa) o za łatw ianiu niekt óry ch s pr aw w d rodze ugody między stro na mi i z atw ierd zanej postanowieniem przez organ administracji publicznej
Odw ołuje s ię do pr zep isów ( art. 13 k pa) o za łatw ianiu niekt óry ch s pr aw w d rodze ugody między stro na mi i z atw ierd zanej postanowieniem przez organ administracji publicznej. Zaż egnanie w drodze kompromisu, sporu o fakty przyczynia się do przyspieszenia biegu sprawy i ogranicza konieczność stosowania przymusu w celu wykonania decyzji.
Odw ołuje s ię do pr zep isów ( art. 13 k pa) o za łatw ianiu niekt óry ch s pr aw w d rodze ugody między stro na mi i z atw ierd zanej postanowieniem przez organ administracji publicznej. Zaż egnanie w drodze kompromisu, sporu o fakty przyczynia się do przyspieszenia biegu sprawy i ogranicza konieczność stosowania przymusu w celu wykonania decyzji.
Zasada szybkości postępowania administracyjnego oznacza:
Art. 12. § 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. § 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień,powinny być załatwione niezwłocznie.
Wiąże się z szeregiem przepisów kpa wiążących organy terminami dokonywania czynności i załatwiania spraw. Treś cią obowiązku jest wię c prowadzenie czynności postę powania administracyjnego z moż liwie najniż szym nakł adem kosztów, eliminowaniem zbędnych działań procesowych oraz unikaniem sytuacji powodują cych zwł okę . Art. 12. § 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. § 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień,powinny być załatwione niezwłocznie.
eliminowaniem zbędnych działań procesowych oraz unikaniem sytuacji powodują cych zwł okę . Art. 12. § 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
Wiąże się z szeregiem przepisów kpa wiążących organy terminami dokonywania czynności i załatwiania spraw. Treś cią obowiązku jest wię c prowadzenie czynności postę powania administracyjnego z moż liwie najniż szym nakł adem kosztów,
Wiąże się z szeregiem przepisów kpa wiążących organy terminami dokonywania czynności i załatwiania spraw. Treś cią obowiązku jest wię c prowadzenie czynności postę powania administracyjnego z moż liwie najniż szym nakł adem kosztów, eliminowaniem zbędnych działań procesowych oraz unikaniem sytuacji powodują cych zwł okę . Art. 12. § 1. Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. § 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień,powinny być załatwione niezwłocznie.
Jeżeli skarga została uznana za bezzasadną, zaś skarżący ponowił skargę w tej samej sprawie to KPA Art. 239:
1. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana został a za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę , a skarżący ponowił skargę
rgan właściwy do jej rozpatrzenia moż e, w odpowiedzi na tę skargę,potrzymać swoje poprzednie stanowisko.
1. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana został a za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę , a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okolicznoś ci - organ właściwy do jej rozpatrzenia moż e, w odpowiedzi na tę skargę,potrzymać swoje poprzednie stanowisko.
. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana został a za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę , a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okolicznoś ci - organ właściwy do jej rozpatrzenia moż e, w odpowiedzi na tę skargę,potrzymać
1. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, uznana został a za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę , a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okolicznoś ci - organ właściwy do jej rozpatrzenia moż e, w odpowiedzi na tę skargę,potrzymać swoje poprzednie stanowisko.
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym oznacza:
o skutkach niepodejmowania pewnych czynnoś ci oraz o innych prawach i obowiązkach.
ze organ ma obowiązek m. in. informować strony o skutkach podejmowanych przez nie czynnoś ci, o skutkach niepodejmowania pewnych czynnoś ci
ze organ ma obowiązek m. in. informować strony o skutkach podejmowanych przez nie czynności
ze organ ma obowiązek m. in. informować strony o skutkach podejmowanych przez nie czynnoś ci, o skutkach niepodejmowania pewnych czynnoś ci oraz o innych prawach i obowiązkach.
ze organ ma obowiązek m. in. informować strony o skutkach podejmowanych przez nie czynnoś ci, o skutkach niepodejmowania pewnych czynnoś ci oraz o innych prawach i obowiązkach.
Zasada przekonywania w postępowaniu administracyjnym oznacza:
Jeż eli wystę pują strony o spornych interesach to organ powinien je nakł aniać do zawarcia ugody
Właściwe uzasadniane decyzji. Jeż eli wystę pują strony o spornych interesach to organ powinien je nakł aniać
Właściwe uzasadniane decyzji. Jeż eli wystę pują strony o spornych interesach to organ powinien je nakł aniać do zawarcia ugody
Właściwe uzasadniane decyzji.
Właściwe uzasadniane decyzji. Jeż eli wystę pują strony o spornych interesach to organ powinien je nakł aniać do zawarcia ugody
Zasada uwzględniania interesu społecznego i słusznego interesu obywateli w postępowaniu administracyjnym oznacza:
z drugiej zaś nie wolno mu dopuś cić do naruszenia sł usznego interesu uczestnika postę powania.
zmierza do podkreś lenia, iż organ administracyjny powinien mieć na uwadze z jednej strony interes społeczny, z drugiej zaś nie wolno mu dopuś cić do naruszenia sł usznego interesu uczestnika postę powania.
zmierza do podkreś lenia, iż organ administracyjny powinien mieć na uwadze z jednej strony interes społeczny, z drugiej zaś nie wolno mu dopuś cić do naruszenia sł usznego interesu
zmierza do podkreś lenia, iż organ administracyjny powinien mieć na uwadze z jednej strony interes społeczny
zmierza do podkreś lenia, iż organ administracyjny powinien mieć na uwadze z jednej strony interes społeczny, z drugiej zaś nie wolno mu dopuś cić do naruszenia sł usznego interesu uczestnika postę powania.
Zasada prawdy obiektywnej w postępowaniu administracyjnym oznacza:
ciążący na organie administracyjnym prowadzą cym postę powanie obowiązek dążenia do moż liwie najwierniejszego odtworzenia rzeczywistego stanu faktycznego, na podstawie którego ma nastąpić wydanie decyzji.
Rozstrzygnięcie sprawy moż e nastąpić wówczas gdy okolicznoś ci sprawy są w peł ni wyjaś nione, a wię c gdy znana jest cał a prawda.
Rozstrzygnięcie sprawy moż e nastąpić wówczas gdy okolicznoś ci sprawy są w peł ni wyjaś nione
ciążący na organie administracyjnym prowadzą cym postę powanie obowiązek dążenia do moż liwie najwierniejszego odtworzenia rzeczywistego stanu faktycznego, na podstawie którego ma nastąpić wydanie decyzji. Rozstrzygnięcie sprawy moż e nastąpić wówczas gdy okolicznoś ci sprawy są w peł ni wyjaś nione, a wię c gdy znana jest cał a prawda.
ciążący na organie administracyjnym prowadzą cym postę powanie obowiązek dążenia do moż liwie najwierniejszego odtworzenia rzeczywistego stanu faktycznego, na podstawie którego ma nastąpić wydanie decyzji. Rozstrzygnięcie sprawy moż e nastąpić wówczas gdy okolicznoś ci sprawy są w peł ni wyjaś nione, a wię c gdy znana jest cał a prawda.
Organem administracji samorządowej w powiecie jest:
rada
rada powiatu i zarząd powiatu
zarząd powiatu
rada powiatu
rada powiatu i zarząd powiatu
Zasada praworządności jako jedna z zasad ogólnych kodeksu postępowania administracyjnego oznacza:
. Oznacza to, że wszystkie organy władzy publicznej są zobowiązane do podejmowania decyzji zgodnie z prawem, czyli na podstawie konkretnych dokumentów rangi ustawowej albo aktu wykonawczego (ustawy, rozporzą dzenia, przepisy).
praworządność jest podstawową zasadą państwa i oznacza metodę sprawowania władzy, na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że wszystkie organy władzy publicznej są zobowiązane do podejmowania decyzji zgodnie z prawem, czyli na podstawie konkretnych dokumentów rangi
praworządność jest podstawową zasadą państwa i oznacza metodę sprawowania władzy, na podstawie i w granicach prawa.
praworządność jest podstawową zasadą państwa i oznacza metodę sprawowania władzy, na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że wszystkie organy władzy publicznej są zobowiązane do podejmowania decyzji zgodnie z prawem, czyli na podstawie konkretnych dokumentów rangi ustawowej albo aktu wykonawczego (ustawy, rozporzą dzenia, przepisy).
praworządność jest podstawową zasadą państwa i oznacza metodę sprawowania władzy, na podstawie i w granicach prawa. Oznacza to, że wszystkie organy władzy publicznej są zobowiązane do podejmowania decyzji zgodnie z prawem, czyli na podstawie konkretnych dokumentów rangi ustawowej albo aktu wykonawczego (ustawy, rozporzą dzenia, przepisy).
Administracją rządową kieruje:
Rada Ministrów
Policja
Administracją rządową kieruje
Rada
Rada Ministrów
Prezes Rady Ministrów, Wiceprezesi Rady Ministrów składają wobec Prezydenta:
Prezes Rady Ministrów, Wiceprezesi Rady Ministrów składają wobec Prezydenta następującą przys ięgę: "Obejmują c urzą d Prezesa Rady Ministrów (wiceprezesa Rady Ministrów, ministra), uroczyś cie przysię gam, że dochowam wiernoś ci postanowieniom Konstytucji i innym prawom Rzeczypospolitej Polskiej, a dobro Ojczyzny oraz pomyś lność obywateli będą dla mnie zawsze najwyż szym nakazem.
Wiceprezesi Rady Ministrów
Prezes Rady Ministrów
Prezesa Rady Ministrów
Prezes Rady Ministrów, Wiceprezesi Rady Ministrów składają wobec Prezydenta następującą przys ięgę: "Obejmują c urzą d Prezesa Rady Ministrów (wiceprezesa Rady Ministrów, ministra), uroczyś cie przysię gam, że dochowam wiernoś ci postanowieniom Konstytucji i innym prawom Rzeczypospolitej Polskiej, a dobro Ojczyzny oraz pomyś lność obywateli będą dla mnie zawsze najwyż szym nakazem.
Zadania własne gmin obejmują sprawy:
publiczne o znaczeniu lokalnym
publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, gminnych dróg, ulic, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, kultury
ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, gminnych dróg, ulic, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, kultury
publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska, gminnych dróg, ulic, ochrony zdrowia, edukacji publicznej, kultury
Stanowienie prawa miejscowego należy do:
,rada gmin
organów samorzą du terytorialnego (wojewoda ,rada gmin, rada powiatów i sejmiki województw)
organów samorzą du terytorialn
organów samorzą du terytorialnego (wojewoda ,rada gmin, rada powiatów
organów samorzą du terytorialnego (wojewoda ,rada gmin, rada powiatów i sejmiki województw)
Umorzenie postępowania administracyjnego następuje w formie:
Policji
Postępowania
Urzędu
Decyzji
Decyzji
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej między innymi:
dowodów, na których się oparł , oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodnoś ci i mocy
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególnoś ci zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł , oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodnoś ci i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaś nienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególnoś ci zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł , oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodnoś ci i mocy
dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaś nienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Uzasadnienie faktyczne jako element decyzji administracyjnej: powinno w szczególnoś ci zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł , oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodnoś ci i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaś nienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.
Nieostatecznej decyzji administracyjnej może być nadany rygor
natychmiastowej wykonalności KPA Art.108:
§ 1.Decyzji o której,s łuży odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia.§ 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie
§ 1.Decyzji o której,s łuży odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony
§ 1.Decyzji o której,s łuży odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony.
W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia.
§ 1.Decyzji o której,s łuży odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia.§ 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie
Decyzja administracyjna doręczana jestKPA Art. 109:
§ 1. Decyzję dorę cza się stronom piśmie,i telefonicznie.
§ 1. Decyzję dorę cza się stronom imelową.
§ 1. Decyzję dorę cza się stronom telefonicznie.
§ 1. Decyzję doręcza się stronom na piśmie.
§ 1. Decyzję doręcza się stronom na piśmie.

Powiązane tematy

#testdopolicji

Inne tryby