Pytania i odpowiedzi

Po powstaniu styczniowym

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. Pytania z lekcji historii dla klasy 7 szkoły podstawowej. Skutki upadku powstania styczniowego na ziemiach kongresówki. Przygotowany na podstawie podręcznika wydawnictwa Nowa Era.
Ilość pytań: 18 Rozwiązywany: 6259 razy
Pytanie 1
Ilu Polaków udało się na emigrację po upadku powstania styczniowego?
około 10 tys.
Pytanie 2
Połącz termin z definicją.
kibitka
czterokołowy pojazd zaprzęgowy stosowany w Rosji do przewozu więźniów
katorga
kara ciężkiej pracy fizycznej w kopalni lub przy wyrębie drzew w tajdze
amnestia
zgoda na przedterminowe zakończenie odbywania kary
rusyfikacja
proces niszczenia narodowości i narzucania kultury rosyjskiej
okólnik
urzędowe pismo z zaleceniami, przesyłane od zwierzchnika do podwładnych
Pytanie 3
Walka z kościołem, o jego całkowite podporządkowanie się państwowości Prus to:
Kulturkampf
Pytanie 4
Na jaką, zmieniono nazwę Królestwa Polskiego po upadku powstania styczniowego?
Kraj Przywiślański
Pytanie 5
Jakie skutki dla Królestwa Polskiego miał upadek powstania styczniowego?
na jego terenie wprowadzono stan wojenny
włączenie Królestwa Polskiego bezpośrednio do Rosji
wprowadzenie rosyjskiej administracji lokalnej, prawa i sądownictwa
ustanowienie urzędu generała-gubernatora
Pytanie 6
Zaznacz elementy rusyfikacji na terenie zaboru.
likwidacja polskich instytucji naukowych i kulturalnych
usuwanie języka polskiego z administracji i przestrzeni publicznej
zmiana języka wykładowego na rosyjski i ustanowienie języka polskiego przedmiotem nieobowiązkowym
nauczanie języka polskiego po rosyjsku
zwalnianie z pracy polskich nauczycieli
umniejszanie osiągnięć polskich w dziedzinie kultury i historii
Pytanie 7
Działania rusyfikacyjne były najbardziej dotkliwe na terenie:
ziem zabranych
Pytanie 8
W którym roku uznano język niemiecki za jedyny urzędowy w Wielkopolsce?
w 1876 r.
Pytanie 9
Kim jest osoba przedstawiona na obrazie?
Otto von Bismarck
Pytanie 10
Połącz obszar zaboru z instytucją działającą na jego obszarze.
Sejm Krajowy
zabór austriacki
Uniwersytet Latający
zabór rosyjski
Towarzystwo Czytelni Ludowych
zabór pruski
Pytanie 11
Czym był trójlojalizm?
pogląd o konieczności współpracy z zaborcami na terenie wszystkich trzech zaborów
Pytanie 12
Połącz datę z wydarzeniem.
strajk szkolny we Wrześni
1901 r.
wprowadzenie noweli osadniczej
1904 r.
strajk szkolny w Wielkopolsce
1906 r.
rozpoczęcie rugów pruskich
1885 r.
Pytanie 13
Czym była ustawa kagańcowa?
Ustawa ta zabraniała używania języka polskiego na spotkaniach publicznych terenów zaboru
pruskiego
jeśli Polacy stanowili mniej niż
60%
populacji danego powiatu.
Pytanie 14
Co było przyczyną wybuchu strajku szkolnego we wrześni?
nakaz nauki religii w języku niemieckim
Pytanie 15
Zaznacz zdania prawdziwe.
Michał Drzymała zamieszkał w wozie gdyż nie mógł uzyskać pozwolenia na budowę domu.
Najbardziej zażartą walkę o polskość toczono na ziemiach zaboru pruskiego.
Siedzibą Sejmu Krajowego w Galicji był Lwów.
Pytanie 16
Ruch krzewiący ideę pracy organicznej i konieczność kształcenia najniższych warstw społecznych tak, by Polacy stali się nowoczesnym narodem to:
pozytywizm warszawski
Pytanie 17
W jaki sposób Polacy walczyli z działaniami Komisji Kolonizacyjnej?
zakładano spółdzielnie i banki udzielające pożyczek Polakom
Pytanie 18
Uzupełnij zdanie.
Związek Spółek Zarobkowych działał na terenie zaboru
pruskiego
. Został założony w roku
1871
a jednym z jego wybitnych działaczy był
Piotr Wawrzyniak
.